Skolen åpner igjen! - Sigdal ungdomsskole - ungdomskolen i Sigdal kommune

Skolen åpner igjen!

Mandag 11. mai skal vi planlegge for åpning av skolen og tirsdag 12. mai blir nødvendig rørleggerarbeid utført slik at vi får mulighet for håndvask i alle klasserommene.

8. klasse møter onsdag 13. og fredag 15. mai

9.klasse møter onsdag 13. og torsdag 14. mai.

10.klasse møter torsdag 14. mai og fredag 15. mai.

Fra uke 21 følger vi oppsettet som er vist under.

Ved åpning av skolen må disse tre hovedtiltakene følges:

(1) Syke personer skal ikke være på skolen. (2) God hygiene (3) Redusert kontakt mellom personer.

Utdyping av hovedtiltakene:

1. Elever og ansatte skal selv med milde luftveissymptomer og sykdomsfølelse, ikke møte på skolen. De skal holde seg hjemme til de har vært symptomfrie i 1 døgn.
  1. Elever og ansatte skal vaske hender:
    • Før man drar hjemmefra og når man kommer hjem
    • Når man kommer til skolen
    • Ved bytte av klasserom
    • Etter hosting/nysing
    • Etter toalettbesøk
    • Før og etter måltider
    • Etter man kommer inn fra uteaktivitet
    • Etter kontakt med dyr
    • Ved synlig skitne hender
  1. Overholde minst en meter mellom elever/ansatte i alle situasjoner

Dele elevene i faste, mindre grupper.

Kravet om redusert kontakt og meters avstand innebærer at elevene må fordeles på flere rom. I tillegg vil vi ikke kunne ha alle elevene på skolen samtidig. Derfor må vi bytte på hvilke dager elevene er på skolen etter følgende plan:

Mandag

Tirsdag

x

Rådene om avstand gjelder også ved skoleskyss. Brakar har et anbefalt sittemønster for busser:

Buss (1).png

Alle foreldre som har barn med rett til lovpålagt skoleskyss, dvs. barn med skolekort, kan motta kjøregodtgjørelse inntil videre, dersom de selv kjører barna til skolen. Bruk i tilfelle følgende Søknad. Vi oppfordrer de som kan gå eller sykle til skolen å gjøre det.

Elevene vil få all nødvendig informasjon fra sine lærere i Teams og OneNote, på samme måte som de siste ukene. Det er viktig at de foresatte leser informasjonen sammen med sine barn og at man hjelper til med forståelse av og respekt for de nye rutinene.

Alle elever MÅ ha med niste og drikkeflaske hjemmefra. Det vil IKKE bli anledning til å gå på butikken i skoletiden.

Skolen følger Utdanningsdirektoratets smittevernveileder for ungdomstrinnet.

metern.png

Bilde som viser hvor mye en meter er!