Hilsen fra rektor til ansatte, foreldre og elever - Sigdal ungdomsskole - ungdomskolen i Sigdal kommune

Hilsen fra rektor til ansatte, foreldre og elever

I går kom meldingen fra myndighetene om at skolene forblir stengt. Vi var vel forberedt på at det ville bli sånn, men mange ble kanskje skuffet, for det er krevende med hjemmeskole for mange, både store og små. Derfor har jeg skrevet noen ord til dere ansatte, foreldre og elever.

Kjære lærere og andre ansatte! Jeg er så stolt av dere, og litt bekymret, for mange av dere jobber for mye nå! Dere klarte å omstille dere og lage et fungerende, smittefritt skolealternativ fra en dag til en annen. Etter første uka sendte vi ut evalueringsskjema til elevene og de er fornøyde med jobben dere gjør.

Vi har assistenter som driver med fjernundervisning og har alternative opplegg til elever, og noen som tar i et tak i andre etater. Andre ansatte blir sendt hit og dit til nye arbeidsoppgaver og - steder, uten at de mukker. Det er ingen som har gjort dette før, vi må på en måte «finne opp» jobben vår på nytt.

Kjære foreldre! Deres viktigste jobb nå er å hjelpe ungdommene med gode rutiner for søvn, måltider og fysisk aktivitet. Hjelp de til å jobbe konsentrert med skole - ikke dra det utover hele dagen, men huske å ta pauser! Jeg vil oppfordre dere til å støtte, skryte og belønne, ikke «piske» og true!

Vi forventer IKKE at dere skal være fullbefarne lærere, da blir jo vi arbeidsledige 😉. Lærerne skal lage opplegg som skal være overkommelige for elevene å klare på egenhånd, og lærerne er tilgjengelige for spørsmål fra elevene.

Kjære elever! Vi savner dere! Ingenting er så stusslig som et tomt skolebygg! Vi vet også at det dere savner mest med skolen er hverandre. Vær sosiale, men ikke i samme rom. Bli enige hjemme om å planlegge noe hyggelig sammen.

Jeg sa til dere at stengt skole er ikke ferie, og nå skjønner dere hva jeg mente med det! Stengt skole er skole, bare uten alle de fine folka på et sted!

Men det skal gå over, vi skal fylle skolen med liv igjen!

Gunhild Versland