Føring av fravær - Sigdal ungdomsskole - ungdomskolen i Sigdal kommune

Føring av fravær

Alt fravær i ungdomsskolen føres på elevenes vitnemål. På grunn av situasjonen med Covid-19 skal det være lavere terskel for å holde elevene hjemme ved luftveissymptomer. Myndighetene har derfor bestemt at fravær i perioden 24.8.-31.10.20 skal strykes. Skolen vil føre fraværet i denne perioden, da dette er nødvendig for rapportering, men fravær som beskrevet under vil bli slettet ved slutten av skoleåret, slik at det ikke kommer på vitnemålet.

Denne informasjonen ble sist oppdatert 27. august.

Midlertidige unntak ved fravær av helsegrunner

Fra og med 24.08.2020 og frem til og med 31.10.2020 vil elever som har fravær av helsegrunner, slippe å gå til fastlegen for å få dokumentert fraværet. Elever under 18 år må likevel legge fram bekreftelse fra en forelder, mens myndige elever kan legge fram egenmelding.

Fravær av helsegrunner omfatter blant annet sykdom, karantene eller isolasjon samt milde luftveissymptomer og sykdomsfølelse.

Dersom eleven legger frem bekreftelse fra en forelder eller egenmelding, skal fravær av helsegrunner i ovennevnte periode

• ikke føres som fravær på elevenes vitnemål og kompetansebevis i grunnskolen og videregående skole
  • unntas fraværsgrensen

Kunnskapsdepartementet har besluttet at unntakene i første omgang skal gjelde ut oktober. Departementet vil på bakgrunn av smittesituasjonen vurdere om det er grunn til å videreføre unntakene.