e-Twinning i tysktimene på 9.trinn - Sigdal ungdomsskole - ungdomskolen i Sigdal kommune

e-Twinning i tysktimene på 9.trinn

etwinning_2016.pngI høst deltar tyskgruppa på 9. trinn i et stort prosjekt på e-Twinning. Prosjektet heter «Im Spiegel der Sprachen» og ble startet 26. september som var 15-årsjubileum for den europeiske språkdagen; en dato som ble markert med mange arrangementer rundt omkring på skoler i Europa.

Prosjektets mål er en utveksling og bevisstgjøring av hverandres språk og kultur på tvers av skoler i hele Europa. 

Det er til sammen 300 elever fra 28 skoler i 17 forskjellige land som deltar, og fellesnevneren for alle er tysk som fremmedspråk. Sigdal ungdomsskole er den eneste norske skolen som er med i dette prosjektet.

Som alle deltakerne begynte vi med å skrive tradisjonelle postkort til alle de andre skolene, hver elev i tyskgruppa vår fikk i oppgave å skrive til minst en gruppe. Da vi fikk postkort fra de andre, plasserte vi de på en tavla, sjekket hvilket land de kom fra, hvilket språk de snakker og hvor langt unna skolen er fra Sigdal. Dette ble notert på tysk på et lite kort som ble festet på en tavle med et europakart sammen med postkortet. Slik fikk vi en veldig interessant oversiktstavle.

etwinning1.pngPostkort fra hele Europa

Neste oppgave var å svare på e-poster som elever fra en skole i Polen hadde sendt til oss. Noen av våre elever har i etterkant fått flere e-poster fra Polen i sin mailboks. Men siden eTwinning legger stor vekt på digitalt samarbeid, stoppet vi ikke der. I oktober hadde vi livechat med en klasse i Ungarn og opplevde hvor vanskelig, men samtidig morsomt det er å bruke tyskkunnskapene sine «live» til å kommunisere med andre. Nå vet vi at det finnes McDonald’s i Ungarn og de ungarske elever vet at Nugatti er et sjokoladepålegg ;-) 

etwinning2.pngChatting med Ungarn

Siden chattingen fungerte så bra, toppet vi det hele noen uker senere med en videokonferanse med en klasse i Tyrkia, 3500 km fra Sigdal. Og selv om de tekniske utfordringene var til dels ganske så store, gjennomførte hver elev sin presentasjon i fin stil, og vi klarte også å forstå en del av det som de tyrkiske tyskelevene sa. 

etwinning3.png

Videomøte med Tyrkia

Elevene har dessuten deltatt i et gruppearbeid på tvers av landene hvor de har bidratt med å lage PowerPoint-presentasjoner om bl.a. idrettskjendiser, musikk og mattradisjoner fra Sigdal og Norge (se bilde nedenfor). Det er mye fokus på bruk av digitale medier i eTwinning, og prosjektsidene som elevene er med å skape, ligger offentlig tilgjengelig for alle medlemmene etterpå.  

Noen av eTwinnings-aktivitetene i dette prosjektet foregikk ute, slik som rebusløpet som lærerne fra flere av skolene hadde forberedt i fellesskap. Ved hjelp av QR-scanner og internett måtte elevene forstå de tyske spørsmålene etter at de hadde funnet postene, før de kunne finne riktig svar og bokstav i løsningen. Men til tross for noen språklige utfordringer, klarte vi å løse rebusen til slutt. 

etwinning4.pngEt av Sigdals bidragene i gruppearbeidet om mattradisjoner

Nå gjenstår det å lage en liten presentasjon med tekst og bilder eller en kort video hvor vi presenterer gruppen, skolen, Sigdal og Norge. Med kun en dobbelttime i uka er det begrenset hva vi kan få til, men at vi bruker fremmedspråket aktivt i de to timene, er det ingen tvil om. Og før jul skal prosjektet avsluttes og evalueres, hvis alt går etter planen. Men det gjelder å være fleksibel og spontan når man driver med eTwinning!

 

Martina Nikolaisen

Interessert i e-Twinning?  Se her: https://www.etwinning.net/no/pub/index.htm