VR-briller gir tilgang til en ny verden! - Sigdal ungdomsskole - ungdomskolen i Sigdal kommune

VR-briller gir tilgang til en ny verden!

vr1png.png

"Se nå er vi i regnskogen på Borneo! Men hva er det som har skjedd her?" Det er lærer Martina som geleider elevene gjennom regnskog – avskoging og turistfeller på verdens tredje største øy, sørøst i Asia. Men i stedet for å titte på et bilde i en bok, eller se en film, «er» elevene i regnskogen. VR står for Virtual Reality, virtuell virkelighet. Elevene plasserer telefonen sin i VR-brillen, og ved hjelp av telefonens skjerm og maskinvare drar de på reise til regnskogen.

Neste gang er det kanskje en blodåre som skal undersøkes eller Kilimanjaro som skal bestiges. Det handler om å skape overbevisende illusjoner – en illusjon om å være fysisk tilstede i et kunstig miljø (som skjer ved hjelp av et videoopptak eller en dataprogrammert virkelighet). Når elevene har på VR-brillen dekker den hele synsfeltet, og gir tredimensjonalitet og dybdesyn. I tillegg kan elevene bevege hode og se seg omkring i alle retninger uten å bryte illusjonen.

Takket være Sigdal kjøkken har skolen fått et klassesett med VR-briller! Dette gir nye og lærerike muligheter å tilnærme seg fagstoff på!