Samarbeid med Butterfly Friends i Gambia - Sigdal ungdomsskole - ungdomskolen i Sigdal kommune

Samarbeid med Butterfly Friends i Gambia

På Sigdal ungdomsskole gjennomfører elevene hvert år en innsamlingsaksjon til inntekt for et veldedig formål som elevene bestemmer. Dette er en flott måte å vise medmenneskelighet og solidaritet på, og en tradisjon som alle på skolen er positiv til å videreføre. Elevrådet har bestemt å inngå et samarbeid med Butterfly Friends (tidl. Ebo Towns venner) og samtidig gjøre dette til en del av internasjonaliseringsarbeidet ved skolen.

Elevrådet ved Sigdal ungdomsskole har bestemt følgende:

Som et prøveprosjekt gis pengene etter Gi-en-dag-aksjonen de neste tre årene til Butterfly Friends som hjelper barn og unge til et bedre liv i Gambia.

Skolen sender hvert år i denne perioden en elev til Serrekunda i Gambia for å lære mer om hva pengene går til. Turen blir organisert i forbindelse med fadderukene som Butterfly Friends arrangerer enten i november eller i februar (se vedlagt informasjon).

Eleven plukkes ut ved loddtrekning blant de som har deltatt i innsamlingsaksjonen, og som har lyst og får lov til å reise av sine foreldre.

Eleven som blir trukket ut til å reise, får dekket utgiftene til reise og opphold (bortsett fra lommepenger), og må til gjengjeld lage en reportasje fra reisen som presenteres for de andre elevene på skolen når han/hun kommer hjem.

Siden årets tur til Gambia allerede nærmer seg raskt (11.-25.februar), og den som er så heldig å få reise må kunne planlegge og ta vaksiner i god tid på forhånd, er det nå bestemt at den heldige vinneren trekkes onsdag 16. november kl.11 i hallen på skolen. Trekningen skjer av ordfører Kari Ask.

Du finner mer informasjon om Butterfly Friends ved å klikke på bildet nedenfor: